Què és una WebQuest?
Una WebQuest és una proposta didàctica de recerca guiada, que utilitza principalment recursos d’Internet. Té en compte el desenvolupament de les competències bàsiques, contempla el treball cooperatiu i la responsabilitat individual, prioritza la construcció del coneixement mitjançant la transformació de la informació en la creació d’un producte i conté una avaluació directa del procés i dels resultats.
Una webquesta s'estructura en els apartats següents: pàgina inicial, introducció,
tasca, procés, avaluació, conclusió, crèdits i guia didàctica per al professorat. 2. La forma anglesa Webquest (o sovint també WebQuest), creada pels inventors d’aquesta activitat didàctica (Bernie Dodge i Tom March, de la Universitat de San Diego), és la forma més coneguda internacionalment per a designar el concepte.
Tipus de WebQuest:
- Curt termini: La meta educacional d'un Webquest a curt termini és l'adquisició i integració del coneixement d'un determinat contingut d'una o diverses matèries i es dissenya per a ser acabat d'un a tres períodes de classe.
- Llarg termini: Es dissenya per a realitzar-ho en una setmana o un mes de classe. Implica nombre més gran de tasques, més profundes i elaborades; solen culminar amb la realització d'una presentació amb una ferramenta informàtica de presentació (PowerPoint, pàgina web,..) . Una nova modalitat inspirada en el concepte de les WebQuests creat per Bernie Dodge són les MiniQuest."
- ¿Miniquest?: Consistixen en una versió de les Webquests que es reduïx a només tres passos: Escenari, Tasca i Producte. Són un punt d'inici lògic per als professors que compten amb diferents nivells d'habilitat per a crear ambients d'aprenentatge en línia. Els docents nous en el món de l'Internet trobaran en les Miniquests un model intuïtiu, realitzable i que per tant els ajudarà a donar els seus primers passos en la construcció d'Activitats d'Aprenentatge Basades en la Xarxa.
Parts de la WebQuest:
- Introducció: El propòsit d'aquesta secció és tant preparar i interès del lector.L'estudiant és el públic objectiu. Escriu un breu paràgraf aquí per introduir l'activitat Webquest per als estudiants. Aquí és on es configura l'escenari, atreure als seus alumnes, i relacionar l'experiència amb el tema general de la unitat. Aquesta secció ha de ser construït per motivar els seus alumnes a participar-hi. És també en aquesta secció que se li comunica la gran pregunta (pregunta essencial, Guiding Pregunta) que tota la WebQuest es centra a l'entorn.
- Tasca: La tasca es centra en el que els alumnes van a fer - en concret, el rendiment culminant o producte que impulsa totes les activitats d'aprenentatge. Descriure de manera succinta i clarament quin serà el resultat final de les activitats dels alumnes. No inclogui els passos que els estudiants van a seguir per arribar al punt final, que pertany a la secció de procés.
- Procés: Aquesta secció descriu com els estudiants es realitzar la tasca.En aquesta secció s'inclou cada pas a seguir, els rols dels estudiants, i les eines per organitzar la informació. Per dur a terme la tasca, quines mesures han de passar pels estudiants?En aquesta secció, també s'ha de proporcionar alguna orientació sobre la forma d'organitzar la informació recopilada.
- Recurs: En aquesta secció s'explica l'ús de la pàgina de recursos i proporciona un enllaç a la pàgina de Recursos. Els alumnes accedir als recursos en línia que ha identificat a mesura que avancen a través del procés.
- Avaluació: En aquesta secció es descriuen els criteris d'avaluació necessaris per complir amb els estàndards de rendiment i contingut. Descriure els estudiants com s'avaluarà el seu acompliment. La rúbrica (s) d'avaluació o llista de control han d'estar alineats amb el projecte o actuació que va culminar, com s'indica a la secció tasca de la WebQuest. Explicar el procés de classificació i proporcionar un enllaç a la pàgina d'avaluació.Identificar si hi haurà un grau comú per al treball en grup davant les mides individuals.
- Conclusió: La conclusió porta el tancament i anima a la reflexió. Resumir el que els alumnes han aconseguit o après en completar aquesta activitat o lliçó. Incloure algunes preguntes retòriques per animar-los a ampliar el seu coneixement en altres continguts més enllà d'aquesta lliçó.
- Pàgina del professor: Una WebQuest està dissenyat perquè els estudiants completen, però, hi ha molts punts fins que un mestre ha de comprendre adequadament per donar suport a l'èxit dels estudiants en l'activitat. La pàgina del professor és on es troben les pistes d'ensenyament. A l'efecte d'aquesta classe, aquí és on vostè contestarà 5 preguntes de reflexió.