dijous, 14 d’abril del 2016

TEMA 10

Dia 13 d'abril, Tema 10. Les Xarxes Socials en educació. Twitter i Facebook. En aquest tema veurem els següents apartats:

  1. Definició i característiques de les Xarxes Socials.
  2. Tipus de Xarxes Socials.
  3. Usuaris potencials.
  4. Facebook
  5. Twitter
  6. Aplicacions educatives de Twitter i Facebook
1. Definició i característiques de les Xarxes Socials.

Algunes de les seues caracterítiques més importants són:
  • Són xarxes de relacions personals, també anomenades comunicats, que proporcionen sociabilitat, suport, inforació i un sentit de pertinença i identitat social.
  • Són grups de persones amb alguns interessos similars, que es comuniquen a través de projectes.
  • Existeix un cert sentit de pertinença a un grup amb una cultura comuna: es comparteixen uns valors, unes normes i un llenguatge en un clima de confiança.
  • Són llocs web que ofereixen serveis i funcionalitats de comunicació diversos per mantenir en contacte els usuaris de la xarxa.
  • Es basen en un programari especial que integra nombroses funcions individuals: blocs, wikis, etc. En una mateixa interfèrie.
  • Com exemple de xarxes socials més importants destaquen: Facebook, SecondLife, MySpace,Nings,Tuenti.
2. Tipus de Xarxes Socials.

  • Microblogging: permeten enviar i publicar missatges breus de text, aixó com seguir a usuaris. Twitter, Muugoo, Plurk.
  • Jocs: els usuaris potencials són aquells que busquen relacionar-se per jugar. SecondLife, Haboo.
  • Geolocalització: permet saber la posició d'un objecte, persona, monument. Fousquare, Metaki.
  • Macadors socials: a través d'etiquetes classifiquen, emmagarzemen enllaços per a compartir. Digg, Diggo.
  • Fotos: permet emmagatzemar, ordenar, buscar i compartir fotografies. Fotolog, Instagram.
  • Música: permeten escoltar música a més de classificar-la. Last FM, Grooveshark.
  • Videos: Permet crear perfils i llistes d'amics. Youtube, Vimeo.
  • Documents: es poden trobar, publicar i compartir textos. Scribd.
  • Presentacions: permeten classificar i compartir les seues presentacions professionals. Slideshare.
  • Noticies: permeten veure la informació que més interessa. Digg, Mneame.
  • Lectura: es poden classificar les preferències literàries. WeRead.
3. Usuaris potencial.
  • Social media selectors> orientats a la funcionalitat en termes de la comunicació i contacte amb el grup de refència. (40%)
  • Simple social networks> motivats per la dimensió lúdica i el relacional pel que fa al seu grup social (33%)
  • Trend followers> l'entreteniment i la informació d'esdeveniments i destes constitueixen el seu principal leivmotiv (19%).
  • Social media adicts> tenen una clara intencionalitat professional (10%)
4. Facebook.

- Facebook és un lloc web de xarxes socials creat per Mark Zuckerberg i fundat per Eduardo Saverin, Chris Hughes, Dustin Moskovitz i Mark Zuckerberg.
- Originalment era un lloc per a estudiants de la Universitat de Harvard, però actualment a qualsevol persona que tinga un compte de correu electrònic.
- Disposa d'una llista d'amics i un grup de pàgines o es pot reunir gent d'interessos comuns.
- Existeix la possibilitat d'incloure fotos i videos al mur.

5. Twitter.

-La xarxa permet manar missatges de text pla de baixa grandària amb un máxim de 140 caràcters, cridats tweets, que es mostren en la pàgina principal de l'usuari.
- Els usuaris poden subscriure's als tweters d'altres usuaris.
- Per defecte, els missatges són públics, podent difondre's privadament mostrnat-los unicament a seguidors.

6. Aplicacions educatives de Twitter i Facebook.

Canal de notícies en temps real per a la comunitat educativa.
  • Avís sobre la publicació de butlletins informatius periòdics.
  • Informacions de caràcter més oficial, com beques, dates d'examens...
  • Com agenda i recordatori d'esdeveniments tals com reunions o trobades.
Establir un canal de notícies en diferit mitjantçant l'ús dels widgets que permeten publicar la informació de Twitter en les pàgines web.

Establir una comunicació bidireccional entre el centre i la comunitat educativa. A diferència d'un fòrum de discussió, l'abast de Twitter està restringit als seguidors dels usuaris.

El primer que vaig visualitzar com interessant són els grups. Crear tres grups, un per a cada curs i vull anar comentat les activitats de classes, especialment pretenc anar trobant un espai per a la reflexió respecte dels problemes que anem enfrontat. La inscripció al grup  queda com obligatòria per als alumnes, el accés al grup es per invitació

Els endeveniments, a través dels quals vull anar refrescant la memòria dels meus estudiants respecte d'activitats, lectures, proves, examens i tot allò que és part de la vida escolar i que anotem en les nostres agendes.


Crear les meues pròpies enquestes amb continguts educatius, però havien de ser entretingudes, simpàtiques i senzilles.

Alguns exemples són:

  • Study Groups: és una manera ràpida i fàcil de col·laborar amb els seus companys de classe i planificar tasques per als seus cursos, es pots crear llistes de tasques, discutir certs temes, establir horaris de les reunions.
  • Mathemathical formules: amb aquesta aplicació podràs escriure missatges en el mur dels teus amics amb formules mate,àtiques, aquestes formulles s'escriuen amb la sintraxi de Latex.
  • CiteMe, amb aquesta aplicació pots obtenir cites per a les teues notesd amb  format de WorldCat, el catàleg més gran del món.
  • BookssiRead. pots qualificar i comparit opinions sobre els llibres que estàs llegint i o has llegit tambè pots consultat les opinions d'uns altres o buscar amb gustos similars.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada