divendres, 15 d’abril del 2016

Ampliació T.7

¿Què és un Blog?

L'origen del nom: La paraula bloc ve de l'anglès weblog ( 'logging the web': escriure a la Xarxa). El concepte de bloc existeix des dels principis d'Internet. Tim Berners Lee (l'inventor de la web), tenia una pàgina on incloïa els nous llocs web que s'anaven creant i feia un comentari sobre cadascun d'ells, però el primer weblog com a tal Scripting News va néixer el 7 d'octubre de 1994, de la mà de Dave Winer.

Definició del Termcat: pàgina generalment de caràcter personal i poc institucional amb una estructura cronològica que s'actualitza regularment i que presenta informació opinions sobre temes diversos.

És un lloc web gratuït, periòdicament actualitzat que emmagatzema cronològicament estrades o articles personals o col·lectius al voltant de determinats temes, sense necessitat de cap progrma d'edició depàgines web. Les aportaciona hi apareixen en un ordre conològic invers.

El blog permet que els lectors comenenten les entrades o articles i l'autor puga respondre'ls.  Al marge de les utilitzacions didàctiques concretes, bàsicament els avantatges d'aquesta eina TIC són: 
  • Edició, publicació i distribució de continguts online
  • Ordre cronològic invers
  • Gratuït
  • Interacció amb els lectors
  • Sense necessitat de programaris o llenguatges específics
  • Sense requeriments tècnics
  • Estructuració dels continguts clara i entenedora
  • Connexió des de qualsevol ordinador amb xarxa
CONTINGUTS I ESTRUCTURA

El weblog té una estructura d'un diari personal, però ofereix possibilitats molt diverses en funció dels continguts, destinataris i la intenció amb la qual ha estat creat, pot ser una revista monogràfica, espai de reflexió, opinió i actualitat, un banc de recursos, una agenda col·lectiva...
Tots els blogs tenen una estructura comuna molt senzilla que facilita, tant l'edició com la lectura dels seus continguts.

CARACTERÍSTIQUES DELS BLOGS:

Les característiques dels blogs són:
  • Hipermedia. Els articles poden contindre text, enllaços, imatges, audios, vídeos, animacions flash, etc.
  • Facilitat. El blog proporciona un interfaz per a administrar els seus continguts, coordinar, borrar o reescriure els artícles, moderar els comentaris dels lectors, etc. d'una forma quasi tan sencilla como administrar el correo electrónico.
  • Organizació cronològica. Els articles s'ordenen de forma cronològica mostrant primer els articles més recents. 
  • Cerques. Els blogs proporcionen eines que faciliten la cerca d'entrades a partir d'un termini, data, autor, etc. 
  • Metadatos. Les etiquetes o paraules claus assignades a un article contribuixen a l'organització temàtica de la informació facilitant el seua posterior cerca. 
  • Comentaris. La possibilitat de que els lectors envien els seus comentaris permet establir un interessant fluix de debat en torn als articles publicats. 
  • Suscripció. La suscripció RSS o Atom als articles y comentaris d'un blog permet dispondre de les últimes novetats publicades en el navegador web o lector de noticies sense necessitat d'accedir directament al lloc web. 
  • Enllaços inversos. També anomenats trackbacks que permeten coneixer si algú des de el seu blog ha enllaçat una entrada pública al nostre blog o viceversa. Així es configuren els trackbacks i apareixeran juntament amb els comentaris de l'article. 
  • Integració. Els blogs permten mostrar incrustats en les seues pàgines recursos multimèdia allotjats en el servei web 2.0. imatges, audios, vídeos, etc.

TIPUS DE BLOGS:

Podem diferenciar diversos tipus de blogs en funció de l'ús que se'n fa. A continuació us oferim una petita classificació que us pot donar una idea sobre l'orientació que es pot donar a aquesta eina. En cap cas no es tracta d'una classificació rígida i que exclogui unes tipologies de les altres, i per tant hi ha blogs que són una barreja de diverses modalitats.

A. Segons l'autoria del blog 
  • Blogs individuals: el cas més clàssic de diari personal en línia.
  • Blogs col•lectius: l'autoria correspon a un conjunt de persones particulars que s'identifiquen explícitament, o que mantenen una identitat simbòlica com a conjunt.
  • Blogs corporatius: blogs impulsats individualment o col•lectivament des d'empreses, institucions o altres tipus d'organització, com a complement més o menys informal de les seves estratègies comunicatives.
B. Segons el tipus de contingut que ofereix
  • Direccionament d'enllaços: és el tipus de blog originari, en el qual l'autor se centra sobretot a proposar i comentar enllaços a d'altres llocs que considera interessants, plantejant així el seu blog com un directori comentat d'hipervincles.
  • Informació personal: el blog personal clàssic, centrat en els continguts i reflexions que l'autor considera d'interès publicar, en cada moment, i des del seu punt de vista subjectiu.
  • Circulació de notícies: blog el que l'autor comenta notícies sobre diverses temàtiques
C. Segons el format i els mitjans en què es basa 
  • Basats en text: són els que, en sentit estricte, entenem ara mateix per blog. Són els blogs basats en la publicació, la circulació i l'intercanvi d'anotacions textuals redactades. Constitueixen la major part de l'univers de blogs que inventaria el cercador de referència Technorati.
  • Moblogs (des del telèfon mòbil)
  • Basats en imatge:
  • Fotografia (fotoblogs)
  • Vídeo (videoblogs)
  • Basats en so:
  • Àudio (audioblogs)
D. Segons la fórmula de gestió
  • Pròpia: la gestió de continguts d'aquests tipus de blogs es fa des d'eines i programes instal•lats en l'ordinador de l'autor. L'allotjament del blog, en aquests casos, s'acostuma a fer en un servidor corporatiu o contractat directament per l'usuari particular.
  • En línia: tant l'allotjament del blog com la gestió dels continguts es fa en línia per mitjà de serveis oferts per proveïdors externs.

WIKIS:

Què són els wikis?
Un wiki és una recopilació de pàgines editables sobre un determinat tema i s'utilitza per un equip per col·laborar en continguts sobre el tema.
Un propietari de wiki crea un wiki, li dóna un títol, afegeix una descripció i etiqueta i especifica els membres inicials. Segons els permisos d'accés, els membres poden llegir el wiki, afegir o editar pàgines, així com afegir comentaris.

AVANTATGES DELS BLOGS:

  1. Utilitzar un blog fa que puguem ensenyar en qualsevol lloc i temps (ja que només necessitem una connexió a internet i un equip informàtic adient)
  2. Fa que puguem realitzar un ensenyament més orientat a la demanda real de l’estudiant, ja que estarà “centrat” en ell
  3. Encoratja al professor a ser més actiu durant les classes, ja que participa de primera mà en tot el material utilitzat
  4. Ajuda a adquirir competències en l’escriptura per als docents (obliga a fer una recapitulació gramatical, que a vegades tenim més que descuidada)
  5. Permet realitzar canvis d’una manera senzilla en els conceptes d’aprenentatge
  6. Convida a alumnes i altres docents a participar-hi, amb enquestes o altres mètodes “incrustats” en ell
  7. Fa que l’educació sigui menys rígida, i per tant més informal, amb els avantatges i inconvenients que això presenta
  8. Fa que més gent s’involucri en el projecte (ja que podem rebre aportacions de visitants, que poden enriquir-lo)
  9. Facilita la utilització d’imatges (s’ha acabat el repartir aquelles fotocòpies pràcticament indistingibles!)
  10. Redueix costos en material docent per als alumnes i professors (ja que podem tenir-ho tot disponible sense costos afegits)
  11. I finalment, encoratja a “anar més enllà” i contínuament anar innovant!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada