- Punt de partida.
- Definició del Plà TIC
- Característiques del Plà TIc
- Elements del Plà TIC
- Tractament de la informació i competència digital= definició i finalitat.
- Coneixement, destreses i actituds de la competència digital.
1. Punt de partida:
LOE 2006 en el preàmbul estableix millorar la qualitat
i eficàcia dels sistemes d’educació i de formació, el que implica major
competència digital de docents i alumnes.
Referent a l’Educació Primària, la LOE en l’article 17
apartat 1, estableix: iniciar-se en la
utilització, per a l’aprenentatge, de les tecnologies de la informació i la
comunicació desenvolupant un esperit crític davant els missatges que reben i
elaboren.
Emprar totes les tecnologies TIC per a fer un bon ús i bon sentit crític.
El mestre d’aquesta etapa educativa ha de recordar que
entre els processos pedagògics establerts, la
transversalitat de les TIC està present en totes les àrees curriculars comunes
(art. 19 de la LOE)
Les TIC hui en dia s'utilitzen en qualsevol asignatura, no sols en la de informàtica, no estan enfocades sols a un àrea.
2.Definició del Plà TIC:
És un proyecte de Ministeri d’Educació amb
col·laboració amb les conselleries d’Educació, per reforçar la integració de
les TIC i el coneixement dels centres Educatius forma part de la planificació
curricular dels centres.
L’objectiu principal del Pla TIC es el desenvolupament
del tractament de la informació i competència digital i la integració de les
TIC com a eina didàctica en els processos d’ensenyament-aprenentatge. Encara
que també contribueix al desenvolupament de la resta de les competències
bàsiques essencialment en la competència aprendre a aprendre, competència en
comunicació lingüística i competència social i ciutadana.
L'objectiu que volem és aconseguir una correcta integració de l'ús de les TIC, millorar l'eficiència del sistema educatiu, integrar les TIC com a una eina didàctica, saber el per què de l'ús de les TIC i esl avantatges que presenta. (Utilitzar el móvil ja fa referència al desenvolupament de la competència digital.
3. Característiques del PLà TIC:
- Contenir objectius clars. El centre ha de reflectir de forma explícita
una visió de conjunt de les seues expectatives, metes i objectius pel que fa a
les TIC a curt i a llarg termini.
Què volem fer al centre? Tots han d'aconseguir objectius a llarg termini.
-Estar contextualitzat. Ha de tenir en compte les
característiques del context TIC del centre. S’ha de conèixer l’ús que es fa de
les TIC en el centre.
Els contextos economics els hem de tindre molt en compte. S'ha de fonamentar el seu ús. No són substituts de ningú.
-Ser viable i flexible. La formulació dels objectius
haurà de concretar-se amb especificació de temps, estratègies, responsables i
indicadors d’avaluació.
Hi hauria d'haver uns ítemps per a poder veure l'aprenentatge del centre.
-Estar consensuat. Ha de perseguir-se
l’adaptació del pla per part de tots els membres de la comunitat educativa.
Anar pas a pas, explicant be els pasos i procesos.
-Estar organitzat. La diversitat d'aspectes que caldrà contemplar que el Plà TIC està coordinat per equips o per una comissió destinada a tal fí.
Amb responsables encarregats es podria veure si l'implicació de les eines és correcta o no.
4.Elements del Plà TIC:
- Objecius generals: metes o expectatives ben plantejades a les TIC en els àmbits de la comunitat educativa, de la formació del pofessorat, de la gestió del centre i la de gestió dels recursos.
- Contextualització del Plà TIC: integrar el centre al context, saber el què influeix en ell. Les característiques socials, econòmiques, i culturals de famílies i alumnat (la diversitat de les aules), la trajectoria del centre pel que fa a l'ús de les TIC (els centres que sempre han utilitzat TIC i els que no), l'existència de projectes innovació relacionats amb TIC (projectes realitzats pel centre), característiques del professorat (formació de cadascún d'ells), descripció general dels recursos disponibles (bones comunicacions, xaxes ràpides, sales d'informàtica...).
- Estratègies per a l’elaboració, la coordinació i la difusió en el centre: Es proposa la creació d’un equip o comissió TIC del centre. Les seues funcions seran les de presentar i planificar tasques i activitats del Plà TIC. Les tasques podran ser: tasques d’elaboració (revisió del plàTIC), tasques organitzatives i tasques dinamitzadores.
- Organització de les infraestructures i recursos disponibles: Veure els recursos dels que disposem a les classes, digitals i no- digitals. Fer l’inventari dels recursos tecnològics disponibles, organitzar la zona compartida de la xarxa medusa (exemple) i determinar el règim d'ús d'espais i recursos (estratègia dels recursos)
- Tractament de la informació i competència digital a la programació d’aula. Les programacions de les diferents àrees contindràn el treball corresponent a la cpompetència tractament de la informació i competència digital.
5 5. Tractament de la informació i competència digital
- Què és? És una habilitat per a cercar, obtindre, processar i comunicar la informació i trasformar-la en coneixement i que inclou l'accés i selecció de la informació fins a l'ús i trasnmissió d'aquesta i que inclou també la utilització de les TIC i la comunicació com a un element essencial per a informar-se i comunicar-se.
- Què finalitat té? Són un bonissim instrument d'aprenentatge que destaca per: apendre "sobre" les TIC (que suposa alfabetitzar a l'alumnat en el seu ús), aprendre "de les" TIC (implica saber aprofitar la informació que ens donen accés i analitzar-la d'una forma crítica) i aprendre "amb" les TIC (saber utilitzar-les com a una forta eina d'organitzar la informació, processar-la i orientar-la per aconseguir els nostres objectius; aprendre.
6. Coneixements, destresses i actituds de la competència digital:
- Coneixements: Comprensió de la naturalesa i manera d’operar dels sistemes tecnològics, coneixements dels canvis actuals en les TIC i l’efecte que aquest tenen en el món personal, laboral i social, coneixement de les característiques essencials del processament de la informació, les utilitats fonamentals, els coneixements bàsics de les xarxes en general i elements. Tindre coneixements teòrics de l'eina.
- Destreses: Destreses relacionades amb l’obtenció d’informació d’aplicacions de les TIC, avaluació i selecció de noves fonts d’informació, utilització bàsica d’editors d’imatge digital, àudio i vídeo, l’ús eficaç de la xarxa i d’altres eines per aprendre de forma individual i col·laboratives, tècniques per a la interpretació de la informació, destreses per a la navegació per a WWW i l’ús de correus electrònics a més de resoldre problemes de programari i maquinari. Capacitat per a desenvolupar el coneixement personal teòric.
- Actituds: Interès per utilitzar les TIC com eina d’aprenentatge i de comunicació i per seguir aprenent nous usos i possibilitats, valoració positiva de l’ús de les tecnologies per a treballar de forma automàtica i en grups, com instrument de col·laboració i de desenvolupament de projectes de treball cooperatiu, ús responsable de les TIC, actuant amb prudència i evitant informació il·lícita i presa de consciencia de la necessitat de controlar el temps que es dedica a l’entreteniment de les TIC així com dels seus posició poder d’addicció, actitud positiva davant les tecnologies de la informació i de la comunicació com una font d’enriquiment personal i social, actitud crítica i responsable sobre els seus continguts i sobre l’ús dels mitjans digitals, tant a nivell individual com social, respecte a les normes de conducta i a la manera de procedir amb els mitjans electrònics. Avantatges i desavantatges de l'ús de les TIC, l'interès i actituds possitives davant les tecnologies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada